sobota, 11 lipca 2009

„ROK 1984” George Orwell


Wydawnictwo MUZA S.A.

Po nieudanej ostatniej lekturze aż milo było wrócić do jednej z moich ulubionych. Chciałam przekonać się, czy oby nie byłam niesprawiedliwa w ocenie „Globalii”. I zdania nie zmieniam. Geniusz Orwell’a nie przestaje mnie zadziwiać. Ciężko mi było przeprowadzić selekcję, gdyż fragmentów godnych zapamiętania jest mnóstwo.

Wojna to pokój
Wolność to niewola
Ignorancja to siła


„Myślozbrodnia nie pociąga za sobą kary śmierci: myślozbrodnia JEST śmiercią.”

„Kto rządzi przeszłością – głosił jeden ze sloganów Partii – w tego rękach jest przyszłość; kto rządzi teraźniejszością, w tego rękach jest przeszłość.”

„Niegdyś oznaką szaleństwa było upieranie się, że Ziemia obraca się wokół Słońca; dziś wiara, że przeszłość jest niezmienna.”

Dwójmyślenie oznacza przede wszystkim umiejętność wyznawania dwóch sprzecznych poglądów i wierzenia w oba na raz.”

„Nic na świecie nie jest tak straszne jak ból fizyczny. W obliczu bólu nie ma bohaterów...

„Jeśli chcesz wiedzieć, jaka będzie przyszłość, wyobraź sobie but depczący ludzką twarz, wiecznie!”

„Wszystko dzieje się w głowie. A co dzieje się w głowach wszystkich, dzieje się naprawdę.”


1 komentarz:

  1. Książka legenda, nawet chyba bardziej mnie zachwyciła niż "Nowy wspaniały świat" Huxley, który zainspirował Orwella. Lubię do niej wracać. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.